• Sporttechnologieën zijn steeds meer toegankelijk voor zowel professionele als amateursporters.
  • De toenemende populariteit zorgt ervoor dat de waarde van sporttechnologiebedrijven de komende jaren groeit richting 50 miljard dollar.
  • De markt biedt nog voldoende groeipotentieel en trekt dan ook steeds meer investeerders aan.

Met onder andere het EK voetbal in Duitsland en de Olympische Spelen in Parijs worden sportliefhebbers deze zomer op hun wenken bediend. Het zijn momenten waarop de topsporters hun kwaliteiten op het hoogste podium mogen etaleren.

Om deze evenementen in goede banen te begeleiden en onder de aandacht te brengen vinden nieuwe technologieën hun weg steeds meer naar de sport. Denk aan de ‘connected ball-technologie’ van Adidas. De voetbal stuurt realtime-data naar de VAR (video Assistent Referee) waarop zij hun beslissingen kunnen nemen.

Diezelfde technologie zijn ingezet om fans nog meer bij het EK te betrekken. Zo werden cijfers over de afstand en snelheid van een schot die de voetbal registreerde aan tv-kijkers getoond. De technologieën zorgen ervoor dat fans meer betrokken raken bij de sporters en dit de merkwaarde van zowel de sporters, clubs als sponsoren verhoogt.

Groeipotentieel voor sport(-tech) en vitaliteit

De groei van sporttechnologieën wordt ook aangewakkerd doordat deze steeds meer toegankelijk worden voor amateursporters. Denk aan sporthorloges, die voorheen alleen gedragen werden door topsporters maar inmiddels niet meer zijn weg te denken tijdens een evenement als de Iron Man. In combinatie met online platformen die hieraan zijn verbonden, stelt het amateursporters in staat om meer inzicht te krijgen in de prestaties van zichzelf en van een ander en daarop te handelen.

De technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat het aantal sporttechnologiebedrijven de afgelopen jaren exponentieel is gegroeid en de rek lijkt er nog lang niet uit te zijn. De verwachting is dat de wereldwijde waarde van sporttechnologiebedrijven groeit van 31 miljard dollar in 2024 naar ongeveer 50 miljard dollar in 2030.

De opmars van sporttechnologiebedrijven trekt ook steeds meer investeringsfondsen aan en heeft ertoe geleid dat het aantal fusies, overnames en investeringen sterk is toegenomen. Alleen al in het derde kwartaal van 2023 vonden er meer dan 300 van dit soort transacties plaats en over de eerste negen maanden van dat jaar kwam de teller uit op 900.

Sporttechnologie is de verbindende factor

De interesse in sporttechnologie van investeerders komt mede doordat het inspeelt op twee belangrijke behoeften binnen de maatschappij die steeds urgenter worden, namelijk (mentale) gezondheid en verbinding.

Een onderzoek van Springer Nature laat zien dat deelname aan een sport verband houdt met een verbeterd psychologisch welzijn en betere sociale resultaten, met name voor mensen die deelnemen aan een teamsport.

Sport brengt mensen op een luchtige manier dichter bij elkaar, iets waar de huidige maatschappij duidelijk behoefte aan heeft. Technologie is daarin steeds meer de verbindende factor, omdat het daarmee mogelijk is om meer mensen te bereiken en verder te helpen.

Het verbeteren van de (mentale) gezondheid is een van de redenen geweest voor de oprichting van Dutch Sport Tech Fund (DSTF). Het fonds heeft als missie om een positieve bijdrage te leveren aan sport en vitaliteit, door te investeren in duurzame sport-, technologie- en databedrijven.

DSTF participeert momenteel in 16 sporttechnologiebedrijven. Een van de eerste deelnames was de International Sports Group, dat cloudgebaseerde softwareproducten ontwikkelt om de voetbalprestaties te verbeteren en onder andere de Nederlandse voetbalbond KNVB is klant.

Ook heeft DSTF een belang in Scala Sports, een online platform dat racketsporten ondersteunt bij het organiseren van competities en onder andere de Nederlandse tennisbond KNLTB maakt er gebruik van.

Sportief rendement

DSTF probeert al in een vroeg stadium aan boord te komen bij start-ups en scale-ups, om zo een actieve bijdrage aan de verdere groei te kunnen leveren.

Dat gaat verder dan alleen het verstrekken van kapitaal. DSTF kijkt namelijk samen met het management van de deelneming naar de behoeften en koppelt daar vervolgens experts binnen zijn netwerk aan. Denk aan het neerzetten van de bedrijfsstructuur voor de volgende groeifase, het afdekken van intellectueel eigendom of het inzetten van topsporters als ambassadeurs. Onder andere oud-hockeyinternational Teun de Nooijer is nauw betrokken bij DSTF.

Na vijf tot zeven jaar wil DSTF de deelneming naar de beurs brengen of verkopen. Op deze manier behaalde het fonds de afgelopen drie jaar telkens een rendement van ruim 30 procent op jaarbasis en de totale portefeuille vertegenwoordigt inmiddels een waarde van circa 18,5 miljoen euro.

Investeren in Dutch Sport Tech Fund kan vanaf 100.000 euro. Op de website vind je meer informatie over de deelnemingen en de voorwaarden van het fonds.